IP telefoni

Hvad er IP-telefoni? For almindelige brugere adskiller det sig ikke væsentligt fra traditionel fastnettelefoni. At det kører over internettet giver dog en række ekstra muligheder. Vi forklarer hvad IP-telefoni er og hvodan du kommer i gang.

IP-telefoni har været teknisk muligt siden 2005. Det fik dog først rigtigt fat i 2008, hvor det nåede en kvalitet, som gjorde det til et reelt alternativ til traditionel telefoni. Siden er IP-telefoni blevet den fremherskende teleteknologi for de fleste virksomheder.

Populariteten skyldes ikke kun en god pris, men også stor fleksibilitet, høj sikkerhed og god samtalekvalitet. Det spiller også ind, at de fleste virksomheder – store som små – i dag vil have værdi af en IP-telefoni-løsning. Også selvom der primært benyttes mobiltelefon.

Se mere om funktionerne og kom i gang med det samme >>

Internet telefoni

 

Hvad er IP-telefoni?

I grove træk fungerer IP-telefoni, eller internet telefoni, ved, at to computere med hver sit unikke ID – en IP-adresse – kommunikerer med hinanden. Det sker ved, at de sender datapakker frem og tilbage. Ligesom når man sender en e-mail, men blot med lyd i stedet for tekst. Telefoni og internet er simpelthen smeltet sammen, og ind i mellem går teknologien da også under det mere mundrette navn internettelefoni.

Til sammenligning sender traditionel fastnettelefoni et analogt signal. Det vil teknisk set sige bølger fremfor digitale koder bestående af nuller og ettaller.

En sikker løsning

Nogle har anfægtet sikkerheden ved IP-telefoni, fordi det foregår via internettet. Fakta er dog, at sikkerheden er bedre, fordi man kan indbygge en lang række forhindringer mod misbrug. At internet og telefoni er blevet to sider af samme sag er med andre ord ikke kun en fordel for prisen, men også for sikkerheden.

F.eks. definerer vi hos Uni-tel en forbrugsgrænse, som lukker forbindelsen, hvis en person bryder ind, løfter røret og ringer til et dyrt udenlandsk betalingsnummer. Forbruget overvåges i døgndrift.

Et særligt stærkt værn mod hacking får man med en såkaldt dedikeret VoIP, som gør, at man ikke kan se forbindelsen fra internettet.

Slutproduktet er en sikkerhed ved IP telefonanlæg, som langt overgår gammeldags telefoni til erhverv.

Uni-tel - IP-telefoni

Hvilke fordele er der ved IP-telefoni?

  • Prisen er ofte markant lavere både til drift og administration
  • Man kan opgradere kapaciteten som man har lyst
  • Fleksibiliteten er nærmest total, og man behøver intet dyrt udstyr
  • Man kan lave en softphone software integration til sin øvrige telefoni
  • Forskellige teknologier kan smeltes sammen. Senest har vi hos Uni-tel integreret Microsoft Teams
  • Fuld kontrol over telefonen. Hver bruger kan f.eks. selv vælge hvilket nummer, der skal præsenteres ved opkald
  • Via apps og hjemmesider kan kollegers opkaldsaktiviteter visualiseres i mange detaljer. Hvor mange kald er i kø? Hvor lang er ventetiden?
  • Driften og kvaliteten overvåges døgnet rundt
  • Et IP telefonsystem – eller IP telefonanlæg – fra Uni-tel giver adgang til et topmoderne omstillingsbord

Professionel leverandør af IP telefoni erhverv

Leder I efter en leverandør af IP-telefoni til erhverv, er I kommet til det rette sted. Uni-tel er blandt de førende IP-telefoni udbydere i Danmark.

Hvordan er samtalekvaliteten ved IP-telefoni?

Samtalekvaliteten er fuldt på højde med gammeldags telefoni og ofte væsentligt bedre.

I gamle dage ville udefrakommende stråling ned i et kabel f.eks. skabe støj og fremtræde som knasen eller susen.

Visse steder kan man læse, at signalet ved IP-telefoni kan hakke, hvis der ikke er nok båndbredde. Dette problem eksisterer reelt ikke længere. Selv på en lille 2MB-forbindelse – som for længst er opgraderet de fleste steder – kan man have 20 samtidige samtaler.

Desuden findes der forskellige værn mod dårlig kvalitet. F.eks. såkaldt Quality of Service, typisk kaldt QoS, som prioriterer trafikken på routeren. Mange vælger dog at have en ekstra forbindelse dedikeret til IP-telefoni.

Hos Uni-tel udbyder vi disse til priser, der betyder, at det kan betale sig, hvis blot man er 5-6 medarbejdere.

En IP telefon, også kaldet et håndsæt, sluttes til computeren så man kan tale via internettet

En IP-telefon er et håndsæt, som sluttes til computeren, så man kan tale via internettet. IP-telefoni kan også fungere via headset eller mobil.

Internettelefoni er nemt at installere

Et IP telefonsystem fra Uni-tel er webbaseret. Det betyder, at alle funktioner kan tilgås i en browser fra både mobiler, PC´er og tablets.

Der er frit valg mellem at have IP-telefoner stående på skrivebordene, køre headsettet direkte ind i PC´en eller simpelthen vælge kun at have mobiltelefoner. I dag kan en trådløs fastnettelefon i øvrigt ofte bruges både som IP-telefon via en IP-router og som håndsæt til traditionel fastnettelefoni.

Internettelefoni er nemt at installere, men hos en udbyder som Uni-tel er ingen overladt til sig selv. Alt foregår via en forhandler, som sikrer, at man får den løsning, der passer til ens behov og som hjælper med den fulde opsætning af IP-telefoni.

Uni-tel er førende udbyder af IP-telefoni til erhverv

Uni-tel har nogle af branchens absolut dygtigste udviklere inden for internettelefoni. Ikke mindst når det kommer til at levere fleksible løsninger er vi stærke, og vi anses af mange for at være den førende udbyder af IP telefoni erhverv. For os er internet og telefoni simpelthen to sider af samme sag. Vi ligger helt i top på oppetid og har branchens højeste kundeloyalitet.

Bemærk i øvrigt, at selvom Uni-tels kerneydelse er telefonien, leverer vi også internetforbindelser i meget høj kvalitet. Vores forhandlere er eksperter i at lave integrerede løsninger, så hvis I ønsker internet med telefoni i én pakke så kontakt os gerne for at høre mere. 

Se hvad nogle af vores kunder siger her >>

IP telefoni erhverv

 

Bliv kontaktet af en ekspert i IP-telefoni

Få en ekspert fra en professionel leverandør af IP-telefoni til at ringe dig op. Vi kommer gerne med en uforpligtende og skræddersyet løsning på et IP telefonsystem til Jer.

8 + 14 =