Microsoft Teams er med sin samling af alt fra Office-værktøjer og intranet til fildeling og chat lidt af en genistreg. Vi forklarer her, hvordan vi ved at integrere telefoni i Teams kan gøre platformen endnu bedre.
Af: Casper Niebe, Product Manager i Uni-tel
Vi kommunikerer og deler informationer via et væld af platforme. Derfor er det uhyre oplagt, at Microsoft med sin enorme erfaring inden for alt fra tekstbehandling til økonomisystemer har skabt Teams. Teams samler det hele under én paraply og får tingene til at spille sammen på nye måder.
Et uundværligt element i daglig kommunikation er imidlertid telefoni, og her har Teams et lille ”hul”, om man vil. Platformen rummer nemlig kun et meget skrabet telefonisystem.
I denne artikel ser vi på, hvordan man enkelt og ligetil kan integrere alt fra helt simple til superavancerede telefoni-funktioner i Microsoft Teams.
Flere løsninger med telefoni i Teams
To løsningsmodeller med otte cifre
Hos Uni-tel arbejder vi med to forskellige løsningsmodeller for telefoni i Teams. De kan også kombineres. Fælles for dem er, at hver enkelt medarbejders Teams-klient udstyres med et 8-cifret dansk telefonnummer. Dermed bliver det muligt for alle i verden at ringe til brugerens Teams-klient. Præcis som var det en bordtelefon, der havde fået det 8-cifrede telefonnummer.
Kom i gang med Uni-tels løsning her >>
Avanceret telefoni i Teams
Det er dog de færreste virksomheder, som kan klare sig med blot at få ”hul igennem” via telefon til og fra de enkelte medarbejderes Teams-klienter. De fleste har behov for mange af de funktioner, vi kender fra almindelige telefonsystemer, fx …
- Indtalt velkomsthilsen
- Afspil åbningstider mv.
- Ind- og udmelding af køer
- Indtalt velkomsthilsen
- Afspil åbningstider mv.
- Ind- og udmelding af køer
Uni-tels svar på dette er en virtuel PBX. I stedet for at stille opkald direkte igennem til en medarbejders Teams-klient, integrerer vi alle de velkendte funktioner fra et moderne omstillingsanlæg. Det er her, vi lidt ubeskedent taler om at gøre Microsoft Teams endnu bedre. Man får nemlig det bedste fra to forskellige verdener.
Det korte af det lange er, at før et kald stilles igennem til virksomhedens Teams-brugere, dirigeres det gennem den intelligente løsning, der fx afgør om det skal lægges i en kø, om der skal gives valgmuligheder, eller om der automatisk skal tjekkes for, om virksomheden har lukket på grund af ferie eller helligdage. Eller om det bare er udenfor åbningstid.
Få tips til det gode telefonmøde >>
Simpel Microsoft Teams telefoni
Den intelligente løsning giver et hav af muligheder, men for nogle vil den være unødvendig. Vores løsning på dette har været at indbygge fleksibilitet, så der kan vælges, om nogle medarbejdere skal køre ”direkte igennem” mens andre medarbejdere oprettes i det avancerede system, vi kalder Uni-tel One-Connect.
Eksempel på kombination
En kundeservice-afdeling har brug for køer, tilpassede autosvar, viderestilling og valgmuligheder. Disse medarbejdere oprettes i den intelligente løsning, One-Connect.
Lager og produktionslinje skal også kunne træffes telefonisk, men de skal ikke kunne andet end at modtage kald på direkte numre eller ringe direkte ud. Disse oprettes på den simple model, hvor trafikken fødes direkte ind i Teams.
Der kan stadig ringes gratis internt mellem alle medarbejdere i virksomheden på tværs af de to løsningsmuligheder.
Simpel telefoni i Teams
Vælg en helt enkel og ligetil Teams-løsning, hvor brugeren kan modtage kald på direkte numre eller ringe direkte ud.
Avanceret Teams telefoni
Integrer hele pakken af funktioner fra Uni-tels roste platform One-Connect. Eller kombiner med den enkle løsning.
Film: Fordele og tekniske krav til Microsoft Teams telefoni
Direct Routing for Teams eller One-Connect:
Tre veje til telefoni i Teams
Uni-tel har opdelt vores Teams-løsning i følgende tre koncepter:
- One-Connect + Teams
- Direct Routing for teams
- Kombi-løsning
Hvis vi skal være strengt tekniske, er det faktisk sådan, at Direct Routing fra den Microsoft Certificerede SBC fra Audiocodes anvendes i alle løsningsmodellerne. Fordi vi skyder den avancerede platform, One-Connect, ind foran Teams i det ene koncept, har vi blot valgt at kalde det andet for ”Direct Routing”. Den er i sagens natur mere direkte end den første.
Grafik: Forskellige typer opsætning
Figuren viser forskellige modeller for integration af telefoni i Microsoft Teams.
Vælg den mest økonomiske løsning
Fordelen ved at køre nogle af virksomhedens medarbejdere på Direct Routing for Teams, mens andre kører med One-Connect foran, er primært økonomisk:
Man undgår at købe avanceret brugeradgang (den er nu ikke så dyr igen) til dem, der basalt set ikke har brug for andet end en klartone på Teams-klienten.
Kort om Microsoft Calling Plans
Mircrosofts egen telefonfunktion i Teams hedder Calling Plans. Funktionen kan i princippet benyttes som alternativ til at integrere et “rigtigt” telefonsystem som Uni-tels One-Connect.
Man bør bemærke, at Calling Plans har en række iboende begrænsninger. Fx er der ikke integration mellem fastnet og mobil. Man kan altså ikke, som når man bruger Teams sammen med One-Connect, lade sin mobiltelefon indgå i virksomhedens telefonsystem.
Calling Plans er desuden begrænset i forhold til features, der indgår i mange moderne virksomheders telefonsystemer. Herunder bl.a. integration med egne platforme og systemer, intelligent routing af kald samt nød-omstilling til mobiler i tilfælde af nedbrud på virksomhedens internetforbindelse.
Total integration for den enkelte bruger
En af de helt store fordele ved at bruge et system som One-Connect til Microsoft Teams telefoni, er, at det giver mulighed for en komplet integration af den enkelte brugers enheder. Mobilnummer, fastnetnummer og Teams-nummer smelter sammen og giver den enkelte medarbejder mulighed for selv at bestemme, hvordan vedkommende vil kunne kontaktes.
Hvis opkald på mobilen f.eks. ønskes besvaret på Teams-klienten, sætter man blot et flueben i brugerens profil. Dermed bliver indgående kald til mobilen præsenteret på Teams-klienten. Den enkelte kan selv styre det hele på Uni-tels One-Connect mobil app.
Fleksibilitet vægtes højt
En anden fordel ved at kombinere Teams med et avanceret telefonsystem er på udgående kald. Med vores platform kan medarbejderen fx frit vælge, om vedkommende ønsker at præsentere sit mobilnummer, sit Teams-nummer eller virksomhedens hovednummer på udgående kald.
Løsningen er designet ud fra vores erfaring med, hvor meget fleksibilitet betyder for it-afdelingens muligheder for at levere det, folk efterspørger. Ofte er der af forskellige tungtvejende grunde brug for en høj grad af standardisering. Dette står i kontrast til den modstand overordnede beslutninger truffet på vegne af alle medarbejdere ofte møder fra medarbejdernes side. Individuelle behov skal sjældent afvige meget, før der opstår utilfredshed.
Kodeordet i vores løsning har været at give en høj grad af frihed for den enkelte, som ikke clasher med behovet for central styring.
Fleksibilitet går i øvrigt igen på den enkelte medarbejders valg af mobildækning, hvor der frit vælges mellem dækning fra Telenor eller TDC.
Se hvad Uni-tels kunder siger om os >>
Enkelt at komme i gang med Microsoft Teams telefoni
Der er kun få krav til at komme i gang med telefoni i Microsoft Teams:
- Brugere, der skal have tildelt et telefonnummer til deres Teams-klient skal enten have en E3-licens og en Phonesystem-licens eller den komplette E5-licens, hvor Phonesystem automatisk følger med.
- Når brugerne har de rette licenser, tager det normalt en times tid at sætte det hele op.
- Hos Uni-tel medfølger skridt-for-skridt-vejledninger der præcis forklarer opsætningen.
- Der er ikke behov for dyrt udstyr, specielle software-add-ons eller noget som helst andet.
100% cloud giver nem opstart og høj stabilitet
Uni-tel har valgt en 100% cloud-baseret løsning. Både den virtuelle PBX, en Microsoft-certificeret SBC fra Audiocodes og Teams selv, ligger i skyen.
Det er samlet set et setup, som giver en ekstraordinært høj garanti for oppetid. Uanset, om en entreprenørmaskine graver fiberen til virksomheden over, mødes kunder ikke af optagettone.
Der kan i sagens natur ikke stilles kald videre til Teams-klienterne, hvis virksomhedens internetforbindelse er nede, men man kan hurtigt melde medarbejdernes mobiltelefoner ind på køerne. Dermed kan der fortsat modtages kald fra kunder, uden at de bemærker nogen form for ustabilitet.
Uni-tel er førende på telefoni i Teams
Uni-tel er blandt de første i verden til at udvikle intelligent telefoni i Teams, og vi er stolte af, at vores løsning har modtaget positiv opmærksomhed fra amerikanske Microsoft-udviklere.
Vores firmatelefoni distribueres og implementeres via vores landsdækkende netværk af forhandlere. Dermed er du sikret en nem opstart, hvor supporten altid er tæt på.
Udfyld formularen nedenfor, hvis du har spørgsmål eller vil have et uforpligtende tilbud på telefoni i teams.
Kontakt os og få mere at vide
Hvis du har spørgsmål om telefoni i Teams, så ring, skriv eller udfyld kontaktformularen. Det gælder uanset om du vil vide mere om Direct Routing for teams, opsætning af Microsoft teams telefoni eller noget helt tredje.
- Ring til os på 69 10 22 22
- Send en mail til kundeservice@uni-tel.dk
- Udfyld kontaktformularen nedenfor