IP-TELEFONI

Hvad er IP-telefoni? For almindelige brugere adskiller det sig ikke væsentligt fra traditionel fastnettelefoni. At det kører over internettet giver dog en række ekstra muligheder. Vi forklarer hvad IP-telefoni er og afliver et par myter undervejs.

IP-telefoni har været teknisk muligt siden 2005. Det fik dog først rigtigt fat i 2008, hvor det nåede en kvalitet, som gjorde det til et reelt alternativ til traditionel telefoni. Siden er IP-telefoni blevet den fremherskende teleteknologi for de fleste virksomheder.

Populariteten skyldes ikke kun en god pris, men også stor fleksibilitet, høj sikkerhed og god samtalekvalitet. Det spiller også ind, at de fleste virksomheder – store som små – i dag vil have værdi af en IP-telefoni-løsning. Også selvom der primært benyttes mobiltelefon.

Se mere om funktionerne og kom i gang med billig IP-telefoni >>

 

Hvad er IP-telefoni?

I grove træk fungerer IP-telefoni ved, at to computere med hver sit unikke ID – en IP-adresse – kommunikerer med hinanden ved at sende datapakker frem og tilbage. Ligesom når man sender en e-mail, men blot med lyd i stedet for tekst.

Til sammenligning sender traditionel fastnettelefoni et analogt signal. Det vil teknisk set sige bølger fremfor digitale koder bestående af nuller og ettaller. Læs en teknisk uddybning her >>

 

 

En sikker løsning

Nogle har anfægtet sikkerheden ved IP-telefoni, fordi det foregår via internettet. Fakta er dog, at sikkerheden er bedre, fordi man kan indbygge en lang række forhindringer mod misbrug.

F.eks. definerer vi hos Uni-tel en forbrugsgrænse, som lukker forbindelsen, hvis en person bryder ind, løfter røret og ringer til et dyrt udenlandsk betalingsnummer. Forbruget overvåges i døgndrift.

Et særligt stærkt værn mod hacking får man med en såkaldt dedikeret VoIP, som gør, at man ikke kan se forbindelsen fra internettet.

Slutproduktet er en sikkerhed ved IP-telefoni, som langt overgår gammeldags telefoni.

Hvilke fordele er der ved IP-telefoni?

  • Prisen er ofte markant lavere både til drift og administration
  • Man kan opgradere kapaciteten som man har lyst
  • Fleksibiliteten er nærmest total, og man behøver intet dyrt udstyr
  • Forskellige teknologier kan smeltes sammen. Senest har vi hos Uni-tel integreret Microsoft Teams
  • Fuld kontrol over telefonen. Hver bruger kan f.eks. selv vælge hvilket nummer, der skal præsenteres ved opkald
  • Via apps og hjemmesider kan kollegers opkaldsaktiviteter visualiseres i mange detaljer. Hvor mange kald er i kø? Hvor lang er ventetiden?
  • Driften og kvaliteten overvåges døgnet rundt

 

 

Hvordan er samtalekvaliteten ved IP-telefoni?

Samtalekvaliteten er fuldt på højde med gammeldags telefoni og ofte væsentligt bedre.

I gamle dage ville udefrakommende stråling ned i et kabel f.eks. skabe støj og fremtræde som knasen eller susen.

Visse steder kan man læse, at signalet ved IP-telefoni kan hakke, hvis der ikke er nok båndbredde. Dette problem eksisterer reelt ikke længere. Selv på en lille 2MB-forbindelse – som for længst er opgraderet de fleste steder – kan man have 20 samtidige samtaler.

Desuden findes der forskellige værn mod dårlig kvalitet. F.eks. såkaldt Quality of Service typisk kaldt QoS, som prioriterer trafikken på routeren. Mange vælger dog at have en ekstra forbindelse dedikeret til IP-telefoni.

Hos Uni-tel sælges de til priser, der betyder, at det kan betale sig, hvis blot man er 5-6 medarbejdere.

 

Nemt at installere

Alt, hvad vi laver af IP-telefoni hos Uni-tel er webbaseret. Det betyder, at alle funktioner kan tilgås i en browser fra både mobiler, PC´er og tablets.

Der er frit valg mellem at have IP-telefoner stående på skrivebordene, køre headsettet direkte ind i PC´en eller simpelthen vælge kun at have mobiltelefoner. I dag kan en trådløs fastnettelefon i øvrigt ofte bruges både som IP-telefon via en IP-router og som håndsæt til traditionel fastnettelefoni.

Når man handler med Uni-tel foregår det altid via en forhandler, som sikrer, at man får den løsning, der passer til ens behov og som hjælper med at sætte det hele op.

En IP telefon, også kaldet et håndsæt, sluttes til computeren så man kan tale via internettet

En IP-telefon er et håndsæt, som sluttes til computeren, så man kan tale via internettet. IP-telefoni kan også fungere via headset eller mobil.


Uni-tel er førende på IP-telefoni

Uni-tel har nogle af verdens førende eksperter inden for IP-telefoni. Vi ligger helt i top på oppetid og har branchens højeste kundeloyalitet.

Se hvad nogle af vores kunder siger her >>


Kontakt os gerne

Har du spørgsmål angående IP-telefoni, så kontakt os direkte på 69 10 22 00 eller send en mail til kundeservice@uni-tel.dk.

Du kan også udfylde kontaktformularen her >>

1 + 14 =

Jeg er ikke en robot

0 Comments

Submit a Comment

Gratis Teams event